MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Rozebrali Faustynę na 11 elementów i nocami przenoszą je nad torami kolejowymi gigantycznym dźwigiem ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła

Rozebrali Faustynę na 11 elementów i nocami p...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Grzegorz Gałasiński
Rozpoczęła się skomplikowana operacja przenoszenia nad torami kolejowymi olbrzymiej maszyny, która drąży tunel pod Łodzią. W nocy Faustyna jest przenoszona nad torami przez dwa dźwigi, które przenoszą 55-tonowy ciężar. ZDJĘCIA

Trwa przenoszenie elementów Faustyny - maszyny TBM, która wydrążyła drugi jednotorowy tunel podziemnej trasy średnicowej pod Łodzią - od przystanku Koziny w stronę stacji Żabieniec - i zatrzymała się w komorze technologicznej na ul. Skarpowej. Stąd wyciągnięto ją na powierzchnię, rozkręcono na mniejsze części i poddano konserwacji. Teraz jest przenoszona dźwigiem na drugą stronę torów linii kolejowej Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec. Będzie to robione nocami przez dwa tygodnie. Podczas przenoszenia ruch pociągów musi być wstrzymany, a prąd w sieci trakcyjnej wyłączony.

Wydobycie z komory maszyny o wadze 650 ton wymagało podzielenia jej na 11 elementów, które następnie są pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej - wyjaśnia Rafał Wilgusiak z PKP Polskich Linii Kolejowych. - Stamtąd elementy tarczy z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu są przenoszone nad torami linii kolejowej do komory startowej przy ul. Żniwnej. Do realizacji tego zadania służą specjalistyczne żurawie o udźwigu 650 ton i 550 ton.

Po przeniesieniu na drugą stronę torów każda z części Faustyny przejdzie szczegółową inspekcję. W ostatnim etapie elementy zostaną umieszczone w komorze startowej na specjalnie przygotowanej kołysce i ponownie zmontowane.
W drugiej połowie lutego rozpocznie się drążenia trzeciego z czterech jednotorowych tuneli w kierunku przystanku Łódź Koziny.

W 2024 r. TBM Faustyna wybuduje jeszcze czwarty tunel z Kozin do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Według deklaracji wykonawcy, budowa całego tunelu zakończy się w 2025 r., a w grudniu 2025 przejadą nim pierwsze pociągi. Inwestycja otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto